Menu
Šablony II na Gymnáziu Valašské Klobouky
Název projektu: Vzdělávání pomocí šablon II GVK
Registrační číslo projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/18_065/0016661
Projekt je realizován v rámci výzvy "Šablony pro SŠ a VOŠ II" vyhlášené MŠMT ČR, v rámci Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání a za finanční podpory Evropských strukturálních a investičních fondů (ESIF).
Realizace projektu: 1. 2. 2020 - 30. 6. 2022
Projekt podpoří osobnostně profesní rozvoj pedagogů prostřednictvím dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, sdílení zkušeností a stáží pedagogů a pomůže škole při společném vzdělávání žáků/studentů personálním zapojením školního koordinátora spolupráce se zaměstnavateli a školního kariérového poradce. Projektem jsou podporovány aktivity spolupráce, projektové vyučování ve škole i mimo školu, účast odborníků z praxe, dále tématické kluby pro žáky , doučování žáků nebo komunitně osvětová setkávání.
Zvolené projektové aktivit školy:
1. Školní kariérový poradce –personální podpora SŠ
Cílem této aktivity je poskytnout dočasnou personální podporu kariérového poradce středním školám a podpořit tak žáky středních škol. Školní kariérový poradce bude působit jako podpora žáků školy při hledání budoucího zaměření vzdělávání a profesní orientace, a to včetně žáků s potřebou podpůrných opatření a žáků ohrožených předčasným odchodem ze vzdělávání.
Role školního kariérového poradce byla naplněna po celou dobu realizace projektu.
2. Koordinátor spolupráce školy a zaměstnavatele – personální podpora SŠ
Tato pozice umožní škole organizaci, plánování, realizaci a kontrolu spolupráce s dosavadními partnery z řad firem, ale i neziskových organizací a institucí, které se ve firemním prostředí pohybují a zabývají se vzděláváním. Jeho náplní je i hledání příležitostí k navázání spolupráce s novými subjekty.
Školní koordinátor spolupráce vytvářel podmínky pro účinnou spolupráci, podílel se na přípravě stáží pro žáky na pracovištích firem, na přípravě společných setkáních se zaměstnavateli, na zajištění odborníků z praxe v rámci besed, workshopů příkladů dobré praxe a zpracovával zpětnou vazbu žáků z absolvovaného vzdělávání.
3. Vzdělávání pedagogických pracovníků SŠ - DVPP v rozsahu 8 hodin v různých oblastech svého zaměření
Projekt podpoří profesní růst pedagogických pracovníků formou vzdělávacích programů. Pedagogičtí pracovníci jsou podporováni ve svém profesním a odborném růstu účastí na odborných seminářích, workshopech a dalších vzdělávacích akcích zaměřených na rozvoj dovedností, znalostí a kompetencí a na využívání efektivních vyučovacích metod.
Celkem 25 vzdělávacích akcí probíhalo formou absolvování vzdělávacího programu DVPP akreditovaného v systému DVPP .
4. Sdílení zkušeností pedagogů z různých škol prostřednictvím vzájemných návštěv (pro SŠ)
Cílem šablony je podpořit pedagogy středních škol ve zvyšování kvality jejich každodenní práce při vzdělávání a výchově žáků, a to prostřednictvím vzájemné výměny zkušeností mezi pedagogy z různých škol v rámci ČR. Pedagogický pracovník ve spolupráci s vedením „vysílající“ střední školy identifikuje oblasti/oblast, ve které chce rozvíjet své znalosti a dovednosti a na základě toho vybere „hostitelskou“ střední školu, kterou osloví s žádostí o spolupráci.
Spolupráce v celkové době trvání min. 16 hodin/1 sdílení spočívala v provedení vždy dvou návštěv vybraného pedagoga z naší školy v hostitelské škole s cílem získat a přenést příklady dobré praxe z navštívené školy do povědomí kolegů při jejich informování o průběhu a přínosu aktivity. Sdílení se zúčastnili 3 pedagogové, každý na jiné hostitelské škole.
5. Zapojení odborníka z praxe do výuky
Cílem je prohloubit spolupráci pedagogických pracovníků středních škol a odborníků z praxe v rámci všeobecně-vzdělávacích předmětů/odborných předmětů/odborné praxe s cílem zlepšení výuky ve spolupráci pedagoga a odborníka, ve vybraných předmětech tak, aby měla pozitivní vliv na výsledky žáků.
Zapojení odborníka z praxe do výuky probíhalo při vzdělávání žáků napříč třídami.
6. Stáže pedagogů u zaměstnavatelů (pro SŠ)
Cílem je podpořit pedagogy středních škol ve zvyšování kvality jejich každodenní práce při vzdělávání a výchově žáků, a to prostřednictvím stáží u možných budoucích zaměstnavatelů. Stáž je zaměřena na rozvoj odborných kompetencí využitelných ve výuce.
V rámci realizace projektu proběhly stáže pedagogů v Národním pedagogickém muzeu J.A.Komenského v Praze a na Univerzitě Pardubice.
7. Klub pro žáky SŠ
Cílem aktivity je realizace klubu pro žáky střední školy. Aktivita má formu volnočasové aktivity a vede k rozvoji klíčových kompetencí žáků. Takto získané znalosti, dovednosti a kompetence se také promítají i do povinné složky vzdělávání žáka. Aktivita umožňuje vedle rozvoje žáků i profesní rozvoj pedagogických pracovníků.
Byly provozovány kluby v oblasti badatelství a v oblasti komunikace v cizím jazyce.
8. Doučování žáků SŠ ohrožených školním neúspěchem
Cílem této aktivity bylo podpořit potřebné žáky ve zvládnutí klíčových kompetencí, které jsou všeobecným základem pro středoškolské a další studium.
Doučování probíhalo hlavně v druhé části realizace projektu. Bylo mimo jiné orientováno na podporu kompetencí ke vzdělávání formou upevnění návyků žáků k pravidelné individuální přípravě, rozvíjení potřebných kompetencí probíhalo v rámci témat z oblasti matematiky a cizích jazyků.
9. Projektové dny ve škole i mimo školu
Cílem aktivity je rozvoj kompetencí pedagogických pracovníků v oblasti přípravy a vedení projektového vzdělávání, které vede k rozvoji osobních a sociálních kompetencí žáků. Cílem aktivit projektových dnů je propojit teoretické znalosti ze školního prostředí s jejich využitím v praxi.
Tato aktivita patřila k nejčetnějším na škole a dotkla se všech žáků školy. Projektová výuka probíhala v oblastech podpory společného vzdělávání a rozvoje klíčových kompetencí žáků v rámci různých témat jednotlivých projektových dnů.
10. Komunitně osvětová setkávání
Cílem aktivity je podpořit inkluzivní klima a komunitní charakter střední školy formou volnočasového setkání s rodiči, přáteli školy a veřejností za pomoci odborníka nebo odborného týmu (organizace, spolku apod.). Žáci i pedagogové školy se zapojí jak do přípravy, tak realizace i vyhodnocení aktivity. Setkání musí podpořit rozvoj kompetencí žáků v oblasti vzájemného porozumění, mezigeneračního soužití, zájmu a odpovědnosti za dění v komunitě, otevřeného přístupu ke kulturní rozmanitosti.
Žáci, absolventi, pedagogové a přátelé školy připravili a zrealizovali tři setkání v různých oblastech zaměření (společný tanec, fairtrade odpoledne, zábavné odpoledne s deskovými hrami).
Bližší informace k realizaci vybraných jednotlivých aktivit najdete na těchto webových stránkách v sekci "Aktuality" (viz např. Projektový den v Moravském Krumlově)
Za projektový tým Šablony pro SŠ II , Eva Cepková